Met lef, liefde en energie voor onze dorpen

Met lef, liefde en energie voor onze dorpen

Met lef, liefde en energie zet de PvdA Renkum zich in voor onze dorpen. Hier lees je onze plannen voor de komende raadsperiode. Je kan zoeken op onderwerpen die jou bijzonder interesseren.

Stem op 16 maart sociaal. Kies PvdA Renkum.

De gemeente is de eerste overheid bij wie inwoners terecht moeten kunnen. Of het nu gaat om hulp bij opvoeden, een vergunning voor een dakkapel, een bijstandsuitkering, het schoolgebouw in de buurt, de verkeersveiligheid in de straat: de gemeente staat ervoor aan de lat. De gemeente krijgt de laatste jaren steeds meer verantwoordelijkheden vanuit de Rijksoverheid.

De PvdA Renkum wil dat de gemeente een transparante, sterke en dienstbare gemeente is. De gemeente Renkum is van mensen, door mensen en voor mensen. Oftewel: de gemeente is er voor ons allemaal en de gemeente is er om dienstbaar te zijn aan onze samenleving.

Daar hoort ook een politieke cultuur van vertrouwen bij. Vertrouwen in mensen staat bij ons voorop. De PvdA Renkum wil samen met andere politieke partijen verschillen overbruggen en maatschappelijke problemen niet laten ontaarden in bittere tegenstellingen, want die drukken elke vorm van verbinding in onze samenleving weg. Daar horen heldere spelregels bij: volksvertegenwoordigers en bestuurders zijn aanspreekbaar en een ambtelijke organisatie is rechtvaardig, menselijk en toegankelijk.

Waar we staan

De gemeente faalt nog geregeld als zij de belofte probeert waar te maken een goede beheerder te zijn van onze publieke en gezamenlijke belangen. Job Cohen noemde het ooit “de boel bij elkaar houden”.

Hoewel veruit de meeste inwoners  vertrouwen hebben in de gemeente zijn sommige inwoners het vertrouwen kwijtgeraakt. Elke wantrouwende inwoner geeft ons een reden om er alles aan te doen dit vertrouwen terug te verdienen.

De ongelijkheid tussen groepen inwoners groeit

We zien dat er een tegenstelling groeit tussen inwoners die met gemak hun leven steeds weer opnieuw vormgeven en de weg weten in deze vaak complexe samenleving. Daartegenover staan zij die elke dag worstelen voor een fatsoenlijk bestaan en het vertrouwen in de samenleving en de gemeente aan het verliezen zijn. We zien dat het inwoners met wie het goed gaat, makkelijker hulp krijgen van de gemeente, terwijl hulp toegankelijk moet zijn voor elke inwoner die dat nodig heeft. We zien dat een groep mondige inwoners beter in staat is mee te praten en te beslissen over de toekomst van onze dorpen dan inwoners die niet goed weten waar en hoe ze invloed kunnen uitoefenen.

De gemeentelijke organisatie staat onder druk

Bij onze gemeente werken ambtenaren die elke dag hun best doen voor de Renkumse samenleving. Daar zijn we trots op. Desondanks is door de bezuinigingen op gemeenten vanuit de Rijksoverheid de aandacht te veel gericht op beheersing, controle en doelmatigheid. Publieke waarden komen in het gedrang en daar ondervinden inwoners en onze lokale samenleving nadeel van.

Wat ons te doen staat

De PvdA Renkum wil een ‘revolutie naar de menselijk maat’. De gemeente en de politiek gaan wat ons betreft beter luisteren, kijken en begrijpen wat de samenleving nodig heeft en waar ze los kan laten. Daarbij geldt dat we kijken wat er wel kan en onnodige bureaucratie tegen is te gaan. We zijn een schild voor kwetsbare inwoners en een stimulans voor iedereen. We leren onze eigen beperkingen kennen en communiceren daar eerlijk over. We zijn leergierig. We weten waar systemen en regels niet voor inwoners werken en we creëren de ruimte om mee te bewegen met nieuwe vragen. We bieden de samenleving ruimteproblemen zelf op te lossen, maar blijven altijd onze eigen zorgplicht houden. Alleen zo kan de overheid weer menselijk worden.

Onze plannen voor:

Betaalbaar wonen in onze dorpen

De PvdA wil meer betaalbare huur- en koopwoningen op een slimme manier realiseren. We gaan misstanden tegen bij huisjesmelkers en slecht onderhoud.

Werk maken van vertrouwen

Inwoners moeten kunnen vertrouwen op de gemeente. De PvdA Renkum heeft concrete voorstellen om aan vertrouwen te bouwen en inwoners meer zeggenschap te geven.

Goed werk en bestaanszekerheid

Wij willen lokaal sociaal en rechtvaardige keuzes die inwoners bestaanszekerheid hebben. Juist voor ZZP-ers, mensen met een flexcontract of met een afstand tot de arbeidsmarkt moet er goede hulp op

Ons plan

Ontmoeting en omzien naar elkaar

In de gemeente Renkum reiken we elkaar de hand waar nodig is. De PvdA staat voor een samenleving waarin we naar elkaar omzien. En waar goede hulp dichtbij is.

Ons plan

Renkum geven we duurzaam door aan de volgende generatie

De toekomst is duurzaam, daarover bestaat voor de PvdA Renkum geen twijfel. Wij zetten volop in op een groene gemeente Renkum, waar iedere inwoner telt.

Cultuur voor iedereen

Trots zijn we op onze kunstenaarsgemeente en met waardigheid herdenken we de Airbornegeschiedenis. Kunst en cultuur verbindt jong en oud. De PvdA wil dat we kansen benutten.

Ons plan

Bij de sport staat niemand buiten spel

Sport en bewegen is gezond, leuk en zorgt voor ontmoeting en zelfvertrouwen. Het houdt onze dorpen leefbaar en aantrekkelijk. We willen dat al onze inwoners voldoende kunnen sporten en bewegen.

Veilige buurten en dorpen

In de gemeente Renkum moet veiligheid de norm zijn. De PvdA wil in elk dorp veilige buurten. Onze ondernemers moeten veilig kunnen ondernemen.

Ons plan

Sterke scholen in onze dorpen

In ieder dorp een basisschool, spelen en leren in de natuur en goede, moderne schoolgebouwen. Dat is waar de PvdA Renkum voor strijdt.

Ons plan

Gelijke kansen voor ieder kind

De gemeente Renkum moet een plek zijn vol kansen om je te ontwikkelen en om een goed en gelukkig leven op te bouwen. We maken daarom concreet werk van kansengelijkheid.

Goed en veilig bereikbaar

Ruim baan voor de fietser en voor het openbaar vervoer. We streven naar goede en veilige verbindingen in onze groene gemeente.

Betrouwbare gemeentefinanciën

Wij zijn voorstander van een sociale koers. Dat betekent dat wij zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, maar niet schromen te investeren in wat voor onze dorpen echt belangrijk is.