Werk maken van vertrouwen

Werk maken van vertrouwen

• Een bereikbare gemeente. De gemeente is altijd via één telefoonnummer bereikbaar. Inwoners krijgen altijd een ontvangstbevestiging van hun brief of e-mail. De gemeente reageert altijd, waar dat kan binnen twee weken.
  • Een lokale initiatievenmakelaar. Inwoners met een nieuw initiatief voor de samenleving kunnen terecht bij één vast contact, de initiatievenmakelaar. Samen trekken ze binnen de gemeente op. Er wordt vanuit een positieve grondhouding gezicht naar wat wél kan,
  • Een transparante gemeente. Voor elke inwoner is het navolgbaar hoe en waarom besluiten worden genomen. De gemeente gaat meer visueel communiceren: met infographics, filmpjes en animaties. Van elk besluit in de gemeenteraad wordt een samenvatting gemaakt die voor iedereen begrijpelijk is.
  • De gemeentelijke ombudsman wordt bevoegd klachten over de gemeente te onderzoeken en te beoordelen. Ook kan hij van zijn oordeel een aanbeveling aan de gemeente koppelen om herhaling te voorkomen. De gemeentelijke ombudsman voert zijn werk onafhankelijk en onpartijdig uit en is aan niemand ondergeschikt. Hij wordt door de gemeenteraad benoemd voor een periode van zes jaar.
  • Elke twee jaar wordt er een enquête gehouden onder inwoners wat zij waarderen in hun buurt en wat er beter kan. Hieraan worden acties verbonden en teruggekoppeld.
  • Medezeggenschap voor alle inwoners. We willen experimenteren met nieuwe vormen van medezeggenschap, zoals met een geloot inwonerpanel. We spreken daarover heldere spelregels af van tevoren.
  • De PvdA raadsleden en bestuurders zijn aanspreekbaar en toegankelijk. Voor ons gaat politiek over ideeënstrijd. Dat betekent dat we het oneens mogen zijn, maar dat we altijd moeten proberen een oplossing te vinden. We willen dat het in de lokale politiek meer gaat over de inhoud. We staan open voor nieuwe coalitievormen, zoals een raadsakkoord.
  • Een referendum moet mogelijk worden in de gemeente Renkum. De PvdA wil dat inwoners het laatste woord hebben als er ingrijpende keuzes voorliggen. Daarom moet een referendum houden mogelijk worden. Nu is de juridische basis hiervoor nog niet aanwezig. We willen het mogelijk maken dat er een raadgevend en correctief referendum kan worden gehouden in onze gemeente.
  • Samen met de Provincie Gelderland is de gemeente Renkum een scenariostudie gestart naar de toekomst van de gemeente Renkum. De PvdA wil dat het belang van inwoners voorop blijft staan. Dat betekent dat de gemeente(raad) bij de weging van de scenario’s in alle dorpen inwoners laagdrempelig betrekt en zorgt dat iedereen zijn mening kan vormen en laten horen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn wat de PvdA betreft een goed onderwerp voor een raadgevend referendum.
  • Elk dorp heeft een eigen dorpswethouder. Elke wethouder heeft een of meerdere dorpen in zijn/haar portefeuille. Dit zorgt ervoor dat het bestuur van de gemeente toegankelijker wordt en geluiden uit de dorpen beter worden vertaald in keuzes die worden gemaakt. Wij zijn er voorstander van dat de gemeenteraad meer op locatie vergadert.