Betrouwbare gemeentefinanciën

Betrouwbare gemeentefinanciën

Wij zijn voorstander van een sociale koers in de gemeente Renkum. Dat betekent dat wij zorgvuldig met gemeenschapsgeld omgaan, maar niet schromen te investeren in wat voor onze dorpen echt belangrijk is.

De uitdagingen zijn voor de gemeente Renkum groot als het gaat om het bestrijden van kansenongelijkheid en tweedeling. Dit verkiezingsprogramma is een ambitieus plan om met lef, liefde en energie voor de gemeente Renkum de uitdagingen waar we voor staan, het hoofd te bieden. Dat alles kost geld. Ondanks dat de gemeentefinanciën onder druk staan, kiezen wij er bewust voor om te investeren in kansengelijkheid, in meer werkgelegenheid en minder armoede, in betaalbare woningen en goede voorzieningen, in meer groen en een gezonde leefomgeving. De financiën zijn, wat ons betreft, altijd dienend aan deze inhoudelijk agenda. Tegelijkertijd staat de PvdA voor degelijke gemeentefinanciën. We zorgen ervoor dat we risico’s kunnen opvangen, gaan zorgvuldig om met publiek geld en koersen op een stabiele financiële positie.

• We accepteren alleen nieuwe taken van het Rijk of andere overheden, als hiervoor voldoende middelen beschikbaar worden gesteld.
  • We lobbyen met andere kleine gemeenten voor een eerlijkere bekostiging vanuit het Rijk.
  • We investeren in samenwerkingen met andere gemeenten in de regio om zo voor minder geld meer te kunnen doen. Het uitgangspunt hierbij is dat we zeggenschap houden over wat er gebeurt binnen onze gemeentegrenzen.
  • Wanneer extra geld nodig is, kiezen we niet voor het bezuinigen op essentiële voorzieningen voor inwoners. We kijken dan naar het op solidaire wijze verhogen van de inkomsten, via onder andere de onroerendzaakbelasting (ozb) en de toeristenbelasting.
  • Kwijtscheldingen van belastingen en heffingen voor mensen met een laag inkomen blijven bestaan. De communicatie hierover wordt verbeterd, zodat iedereen die in aanmerking komt voor kwijtschelding hier ook gebruik van maakt.