Gelijke kansen voor ieder kind

Gelijke kansen voor ieder kind

De gemeente Renkum moet een plek zijn vol kansen om je te ontwikkelen en om een goed en gelukkig leven op te bouwen. Onderwijs staat daarbij aan de basis. Het onderwijs in Nederland is goed geregeld. Toch zien we de laatste jaren steeds meer problemen ontstaan, ook in de gemeente Renkum. Er is te weinig ruimte om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben dat ook te geven. De verschillen tussen kansrijk en kansarm worden steeds groter. In armere buurten hebben kinderen het vaak minder goed dan in andere buurten in onze gemeente. Ze hebben vaak niet de kans om hun volle potentie te gebruiken. Er is kortom sprake van tweedeling: niet iedereen krijgt dezelfde kansen om alles uit zichtzelf te halen.

De PvdA is de partij die de kloof wil dichten. Wij vinden dat waar je wieg staat, niet moet bepalen wat voor toekomst je hebt. Iedereen heeft recht op dezelfde kansen en het onderwijs dient daarin een belangrijke rol te spelen. De afgelopen periode hebben we geïnvesteerd in goede schoolgebouwen en schoolmaatschappelijk werk. Daar willen we mee doorgaan. Daarom zetten we fors in op kansengelijkheid in het onderwijs.

Een kansrijke start

Opvoeden is leuk en uitdagend maar niet altijd gemakkelijk. Het heeft lang geduurd voordat we dit in Nederland hardop durfden te zeggen. We vonden de opvoeding een zaak van de ouders en grepen pas in als het echt heel slecht ging met een kind of de ouders. Deze tijd ligt gelukkig achter ons. We weten nu hoe belangrijk het is om snel goede ondersteuning te bieden. Want stress, ruzie of zorgen zijn beangstigend voor een kind en hebben een negatieve invloed op zijn ontwikkeling.

• De PvdA is voorstander van het inzetten van het programma Stevig Ouderschap. Stevig Ouderschap biedt extra ondersteuning aan gezinnen waar de omstandigheden zwaarder zijn dan gemiddeld. De ervaring leert dat juist deze gezinnen baat hebben bij vroegtijdige steun zodat problemen, die uiteindelijk kunnen leiden tot kindermishandeling, op tijd worden gesignaleerd en voorkomen. Stevig Ouderschap draagt bij aan een positieve, veilige opvoeding.
  • Lokaal onderzoek wijst uit dat jonge vaders en moeders zich vaak eenzaam voelen als ze kinderen krijgen en niet goed weten waar ze hulp kunnen vragen. De PvdA wil dat er in elk dorp opvoedcafés worden georganiseerd waar ouders elkaar kunnen helpen en er ook professionals zijn om vragen te beantwoorden.
  • Wij willen dat elk kind naar de opvang kan gaan, ook als ouders een kleine portemonnee hebben. We vinden kinderopvang een publieke basisvoorziening. We willen daarom dat de gemeente met geld bijspringt als ouders geen aanspraak kunnen maken op kinderopvang.

De jeugd is de toekomst

• Ontmoeting tussen kinderen en jongeren is superbelangrijk. Er is voor kinderen en jongeren een inloop in Renkum en Oosterbeek en die breiden we uit met meer activiteiten. Zo ontstaan er jongerencentra die feitelijk de schooldag aanvullen.
  • Het takenpakket van de jongerenraad wordt in overleg verder uitgebreid om het deelname interessanter te maken voor meer jongeren. De jongerenraad kan bijvoorbeeld ook spreekuur gaan houden voor jongeren over zaken die ook de gemeente raken.
  • Voor jongeren onder de 30 die niet aan het werk kunnen komen creëert de gemeente samen met partners en ondernemers werkplekken. Zo wordt voorkomen dat zij in de bijstand komen en een slechte start maken in het leven.