17 mei 2017

Bijdrage Richard van Oosterwijk inzake Centrumplan Doorwerth tijdens de commissie Leefomgeving 16 mei 2017

Het raadsvoorstel ‘Masterplan Centrumplan Doorwerth’ wordt vanavond besproken. Het lijkt nog maar zo kortgeleden dat de samenwerkingsverklaring werd ondertekend. Toch gebeurde dat al op 30 januari 2014. Toenmalig wethouder Weeda zette de zaak door het zetten van haar handtekening in gang.

Nu, ruim 3 jaar later ligt er een geadviseerd besluit van het College. Onze fractie is blij dat er een besluit ter bespreking is. De kerngroep Centrumplan Doorwerth heeft onwaarschijnlijk veel werk verzet, de groep nam veel hobbels en soms lastige beslissingen. Diezelfde kerngroep heeft het voor elkaar gekregen dat er steeds minder sceptisch naar het plan werd gekeken. Toen men begon in 2014 was er regelmatig van inwoners te horen dat het toch wel niks zou worden… maar kijk nu eens: er ligt een in Doorwerth breed gedragen plan, criticasters zijn stiller of hebben hun mening bijgesteld. De vernieuwende wijze waarop in Renkum overheidsparticipatie met dit project gestalte krijgt, is niet onopgemerkt gebleven. De landelijke media hebben er meermaals aandacht aan besteed.

In punt 5 van het geadviseerd besluit wordt gesproken over een plan van aanpak. Wij willen het College op het hart drukken met dit plan tempo te maken. Betrek hierbij de Kerngroep Centrumplan Doorwerth. Graag versneld anticiperen op te verwachten procedures, benoem alle mogelijke risico’s. Zorg ervoor dat het bestemmingsplan ruim binnen de 2 jaar is verwezenlijkt, zet zo snel als dat kan de subsidieaanvraag bij de provincie in gang. Er zit grote tijdsdruk op dit project door de gemaakte afspraken met Woonzorg en de eventueel toe kennen provinciale subsidie.

Past het te bouwen aantal woningen in het plangebied binnen het contingent dat de provincie ons heeft toebedacht? Maak daar werk van! Wanneer kunnen de commissie en de raad de grondexploitatie verwachten? Wanneer het bestemmingsplan? Belangrijke punten in het plan van aanpak.

Op korte termijn horen wij ook graag of al duidelijk is welke partijen hun intrek gaan nemen in het nieuw te bouwen LOC/kindcentrum. Het is gepland en heeft ook onze grote voorkeur dat naast de scholen niet alleen de activiteiten die nu in de Poort van Doorwerth plaatsvinden daarin worden uitgevoerd, maar dat ook de kinderopvang, muziekschool etc. onderdak vinden in het nieuwe gebouw. Navraag bij deze partijen leerde ons dat hen wel is gevraagd of er belangstelling was. Op dat moment werd aangegeven dat er actie zou volgen in de vorm van het opstellen van een intentieovereenkomst. De daarbij genoemde datum is inmiddels ruimschoots overschreden. De beoogde partijen hebben niets meer vernomen. Wanneer wordt er met de genoemde partijen verder gesproken?

Voorzitter, ik wil verder gaan met de financiële kant van het verhaal. Er zijn nog wel wat zaken waar aandacht voor moet zijn. Er wordt voorgesteld om € 200.000,- uit de reserve Sociaal Domein te reserveren. Daar hebben wij als PvdA grote moeite mee. Waarom niet uit de algemene reserve? We horen het 1 van de Collegeleden nog zeggen: ‘geld uit het sociaal domein stoppen of investeren we niet in stenen, maar in mensen’. Hier wordt toch duidelijk voor stenen gereserveerd. Het lijkt ons dat eerst de discussie eens moet worden gevoerd over de gewenste hoogte van de reserve Sociaal Domein. Wat gaat er gebeuren als straks toch de grondexploitatie niet rondkomt? Is er dan een plan B? U zult begrijpen dat wij voor de raadsvergadering van 31 mei van plan zijn een motie of amendement voor te bereiden om hier niet de reserve Sociaal Domein voor in te gaan zetten. Wij roepen andere partijen op om op dit punt met ons mee te denken.

Wij zijn blij dat er nog ISV-gelden beschikbaar zijn die bij dit plan kunnen worden ingezet. Met het afboeken van € 220.500,- op de weerstandsreserve kunnen wij leven.

Voorzitter, ik kom tot een afsluiting. Als voetballiefhebber zagen we afgelopen weekeinde dat Feyenoord 18 jaar op een kampioenschap heeft gewacht. De vreugde is daar groot. Wij zien dat Doorwerth al veel langer wacht dan die 18 jaar. Wanneer wordt Doorwerth kampioen?