Voorjaarsnota en perspectiefbrief

20 juli 2023

Met lef, liefde en energie voor onze dorpen: dat is de leidraad voor de PvdA in deze collegeperiode.

In het afgelopen jaar is er al veel gebeurd. Na het verschijnen van het College perspectief “Renkum in bloei” is er veel in gang gezet; uitbreiding van de minimaregelingen. We ondersteunen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties die te maken kregen stijgende energiekosten. We zijn samen met de dit jaar gefuseerde voetbalverenigingen een nieuwe weg ingeslagen met het Wilhelmina Sportpark. Dat was een historisch besluit. Daarnaast hebben we de cultuurvisie en het uitvoeringsplan klimaat vastgesteld. En op veel terreinen zoals de ontwikkeling van integrale dorpsteams, het gemeentelijk programma wonen, een integrale visie op mobiliteit, een groenbeheerplan hebben we belangrijke stappen gezet die terug te vinden zullen zijn in de begroting van 2024.
We zijn dus goed op weg, vindt de PvdA, maar er staat nog genoeg te doen. Want we zien dat de kansen ongelijk zijn verdeeld. Dat je toekomst steeds vaker wordt bepaald door je afkomst. En om gelijke kansen voor iedereen te realiseren moet je ongelijk investeren. Dat doen zit in het DNA van de PvdA.

Uit de recente evaluatie van de Gelrepas blijkt dat we nog een aantal stappen kunnen nemen. We verstrekken deze inmiddels automatisch aan mensen met een uitkering. Daardoor gebruiken meer mensen de Gelrepas. Maar dat geldt nog niet voor iedereen Daarom dienden wij met Groen Links een motie in met als titel “Ouderen en mensen met een beperking tellen mee, ook voor hen moet de Gelrepas bereikbaar zijn. En daarnaast blijven we de natuurlijk volop inzetten op kinderen die in armoede opgroeien ook zij moeten kansen krijgen. Gelijke kansen vraagt om ongelijk investeren.

Ook bij de volkshuisvesting zien wij kansenongelijkheid. Wonen is een recht en geen markt. Het realiseren van 75% betaalbare woningen en het mogelijk maken van tijdelijke woningen moet nu echt prioriteit krijgen. Een actief grondbeleid kan ons daar behulpzaam bij zijn. Er liggen kansen bijv. op het terrein van Pro Persona. Ontwikkelaars moet op voorhand duidelijk zijn dat we werk maken van betaalbaar wonen. Een goed voorbeeld is hoe Wageningen dat aanpakt.
Rechtsbescherming, iedere inwoner heeft dezelfde rechten en plichten. We leven in een democratie en dat is een groot goed. Dat realiseren wij ons elke dag als we de bijv. ontwikkelingen aan de grenzen van Europa zien. Het is onaanvaardbaar dat Nederland in de lijst over rechten van kinderen van de 4e plaats naar de 20ste plaats is geduikeld. Daarom is het van belang dat Renkum met een goed uitvoeringsplan komt voor de Hervormingsagenda jeugd.

Rechten en plichten moeten we onderhouden en versterken. Een van de punten waarop we in dat verband moeten toezien is goed verhuurdersschap. De nieuwe wet die per 1 januari 2024 ingaat biedt daartoe handvaten. Een meldplicht moet opgevolgd worden door actie. Wij krijgen dagelijks signalen dat particuliers verhuurders/beleggers van betaalbare woningen het niet zo nauw nemen met de rechten van huurder. Met het aanpakken daarvan zou wat de PvdA betreft met name Doorwerth prioriteit moeten krijgen.

En dan de toekomst van de gemeente: dat kunnen wij niet onbenoemd laten. Dat er iets moet gebeuren om als gemeente Renkum toekomstbestendig te kunnen zijn is duidelijk. Versterken van onze organisatie is broodnodig, maar absoluut niet voldoende. We doorlopen een zorgvuldig proces om te komen tot de juiste keuzes voor de toekomst. We betrekken daarbij inwoners, stakeholders, we zijn op bezoek geweest bij andere gemeenten. Maar de keuze is niet eenvoudig. Voor elke vorm van samenwerking of fusie is nodig dat er bij de betrokken partners wederzijds een klik is en dat de wil om samen verder te gaan aanwezig is. Dat is niet in matrixen te vangen.
Het draait bij de behandeling van de voorjaarsnota en de perspectiefbrief ook om de financiën en een toekomstbestendige meerjarenbegroting.

In de perspectiefbrief staat dat;

• Er is geen structurele ruimte in de meerjarenbegroting
    • Wij niet de intentie hebben om voorstellen voor te leggen die structureel ingrijpen op het voorzieningenniveau

Dat betekent een beleidsarme begroting 2024, huidig beleid continueren en geen koerswijzigingen in afwachting van duidelijkheid over het financiële perspectief van het Rijk. Dat onderschrijft de PvdA.
De meicirculaire heeft dan wel een positief effect op de meerjarenbegroting. Maar de opschalingskorting is nog niet structureel van tafel. En dat moet echt gebeuren. Vanaf 2026 worden alle gemeenten daardoor voor problemen geplaatst. Daar moet het Rijk echt iets aan doen. Naast de in gang gezette lobby via VNG en IPO zullen wij onze PvdA Kamerfractie benaderen. En we hebben andere fracties in de Raad opgeroepen hetzelfde te doen bij hun fracties.

Tot Slot. Renkum bestaat 100 jaar en de viering daarvan laat zien waar Renkum goed in is, talloze initiatieven van inwoners en organisaties maken het tot een feest van ontmoeting en verbinding. Laten we in de raadszaal een voorbeeld nemen aan onze inwoners als we werken aan de bestuurscultuur. En samen de verbinding te maken door met elkaar te werken aan dat waarvoor we gekozen zijn: een toekomstbestendige gemeente die er is voor haar inwoners.