Vragen aan het College over het verkeersonderzoek Benedendorpsweg Oosterbeek
Op 10 oktober heeft de PvdA-fractie schriftelijk vragen gesteld over het verkeersonderzoek dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft uitgevoerd voor de Benedendorpsweg.
De PvdA leidt de vragen als volgt in: “Op 20 september 2016 is door Veilig Verkeer Nederland een advies uitgebracht over de verkeersveiligheid van de Benedendorpsweg in Oosterbeek.”
- In het advies wordt de verkeerssituatie op de Benedendorpsweg beschreven. Gemeld wordt dat oudere tellingen aangeven dat per dag ca. 4.000 mvt passeren en dat het aantal fietsers onbekend is. Beschikt u over gegevens uit recentere tellingen? Indien ja, wanneer kan de raad over deze gegevens beschikken.
Reactie: Ja, wij hebben zeer recent opnieuw tellingen verricht. Die zijn medio november beschikbaar en zullen ter informatie aan de raad worden verstrekt.
- Als ‘standpunt van de wegbeheerder’ wordt in het onderzoek het volgende gemeld: “De gemeente heeft de snelheid van het autoverkeer gemeten, waaruit is gebleken, dat 13 à 14% van het autoverkeer meer dan 50 km/h rijdt. Aangezien algemeen als norm wordt gehanteerd, dat bij minder dan 15% overschrijding geen maatregelen noodzakelijk zijn, overweegt de gemeente geen maatregelen. Een verlaging van de toegestane snelheid tot 30 km/h acht de gemeente niet mogelijk omdat de Benedendorpsweg onderdeel is van een route van het openbaar vervoer. “
Is dit een correcte weergave van het ‘standpunt van de wegbeheerder’? Indien neen, welk standpunt neemt de wegbeheerder dan in?
Reactie: Nee, dit is geen correcte, in elk geval geen volledige, weergave van ons standpunt. VVN gaat in het onderzoek wat ons betreft ook uit van enkele verkeerde aannames, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van een parkeerverbod. Wij hebben daardoor de indruk dat VVN de situatie niet volledig ter plaatse heeft onderzocht.
De reden dat wij de maximumsnelheid niet willen terugbrengen van 50 naar 30 km/uur ligt niet alleen in het openbaar vervoer. De weg is namelijk, naast de Utrechtseweg, ook de enige ontsluitingsweg tussen oost en west en die moet goed toegankelijk blijven. Wanneer we hier 30 km/uur zouden invoeren, moeten we de weg ook als zodanig inrichten. Er komen dan dus meer obstakels, uiteraard ook voor het openbaar vervoer en het vrachtverkeer, met bijgaande consequenties. Dit heeft tot gevolg dat er meer verkeer over de Utrechtseweg of door de woonwijken gaat rijden en dit vinden wij zeer ongewenst.
Verder kan het invoeren van 30 km/uur op dit deel van de Benedendorpsweg tot precedentwerking leiden voor andere, vergelijkbare wegen in onze gemeente, zoals de Jhr. Nedermeijer van Rosenthalweg of de Hogenkampseweg.
De cijfers van de snelheidsoverschrijdingen komen inderdaad uit de vorige tellingen. Justitie hanteert bij het bepalen of een weg goed is ingericht naar de maximumsnelheid, vanwege foutmarges e.d. altijd een bepaald percentage bovenop die maximum snelheid. In geval van 50 km/uur wordt dit opgeschroefd naar 57 km/uur. Het percentage voertuigen dat 57 km/uur overschrijdt was bij de vorige telling 3,5%. Wij wachten de recente tellingen hierin af. Mocht het percentage hardrijders aanzienlijk zijn toegenomen en hoger liggen dan 15% boven de 50 of zelfs 57 km/uur, zullen wij de situatie nader bekijken. Dan geldt overigens nog steeds dat wij hier geen 30 km/uur zullen invoeren, maar mogelijk kunnen wij dan wel andere maatregelen treffen.
- Veilig Verkeer Nederland geeft wat betreft het aspect ‘route van het openbaar vervoer’ in de ‘probleemanalyse’ aan dat: “Voor de bus de invoering van 30 km/h op de gehele Benedendorpsweg een betrekkelijk geringe beperking betekent, ten eerste omdat het maar een klein gedeelte van het gehele traject betekent en ten tweede omdat de buschauffeur ook nu niet veel harder zal rijden dan 30 km/h. omdat dit op een dergelijk profiel met fietsers op de weg nauwelijks verantwoord is harder te rijden.“
Deelt u deze analyse? Gaarne een onderbouwd antwoord.
Reactie: Nee, deze analyse delen wij niet. Wanneer wij hier 30 km/uur zouden invoeren, moeten daar ook maatregelen voor worden getroffen (zie ook onze reactie bij vraag 3). Dit heeft tot gevolg dat de bussen nog langzamer gaan rijden en dat de busmaatschappij de routetijden moet aanpassen. Wij zijn blij met het aantal buslijnen door onze gemeente en vinden dat wij hiermee goed bereikbaar zijn. Dit moet wat ons betreft zo blijven. Wij weten echter dat bij elke verlaging van een maximumsnelheid of bij de aanleg van extra drempels de vervoersmaatschappij opnieuw in overweging neemt of deze buslijn wel deze route moet blijven rijden.
- Veilig Verkeer Nederland doet de volgende aanbeveling: “De zorg van de bewoners voor de verkeersveiligheid op de Benedendorpsweg is zeker te begrijpen en terecht. De weg is in feite onderdeel van het aanliggende verblijfsgebied en voldoet beslist niet aan de vormgeving van een weg van 50 km/h (gebiedsontsluitingsweg). De vormgeving en het gebruik van de weg vragen om een maximale rijsnelheid van 30 km/h., de op zich valide argumenten van de wegbeheerder ten spijt. Alleen dan kan de weggebruiker, met name de fietser, zich weer veilig voelen.”
Bent u bereid de aanbeveling van Veilig Verkeer Nederland over te nemen en de maximale rijsnelheid op de Benedendorpsweg te beperken tot 30 km?
Reactie: Wij hebben begrip voor de situatie van de bewoners en zijn ons bewust van de verkeerssituatie op de Benedendorpsweg. Desondanks zullen wij de aanbeveling van VVN niet overnemen. Zie daarvoor ook onze argumenten bij de beantwoording van vraag 2.
- Indien u de aanbeveling van Veilig Verkeer Nederland niet overneemt, welke maatregelen/aanpassingen bent u bereid uit te voeren om het gesignaleerde probleem van verkeersonveiligheid voor met name de fietser op te lossen?
Reactie: Wij zijn al in nauw overleg met bewoners om extra maatregelen te treffen. Wij gaan enkele vaste snelheidsdisplays ophangen, markeren op enkele locaties een herhaling van het bord “50” op de weg en wij hebben de bewoners stickers “50” uitgereikt die zij op de kliko kunnen plakken. Ook hebben wij de politie gevraagd hier regelmatig te controleren. Tenslotte gaan wij een aanvraag doen voor een flitspaal. Onze verwachting is overigens dat dit niet veel kans maakt omdat het niet aan de voorwaarden van het OM voldoet, maar op nadrukkelijk verzoek van een bewoners willen we dit traject nu toch aangaan.
Verder speelt dat hier straks de snelfietsroute Arnhem Wageningen overheen gaat. Binnen het huidige projectbudget is, behalve de displays en markering, geen ruimte voor aanvullende maatregelen op dit traject. Die snelfietsroute wordt echter wel gemonitord en binnen de werkgroep is afgesproken dat we met een mogelijke tweede tranche de nog lopende knelpunten verder gaan aanpakken. Wellicht dat wij hier dan ook extra voorzieningen kunnen treffen, maar op dit moment houden we het bij de genoemde afspraken.