1 juli 2016

Onze bijdrage over het meerjaren beleidsplan tijdens de raadsvergadering van 29 juni jl.

Omwille van de tijd gaan we in onze bijdrage in op slechts drie thema’s: het sociale domein, de besturingsfilosofie en de dorpscentra. We ronden af met een kanttekening bij de Voorjaarsnota.

het sociaal domein.

Als de algemene voorzieningen goed worden georganiseerd, hoeven we minder uit te geven aan maatwerkvoorzieningen. Mee eens. Maar hoe organiseer je die algemene voorzieningen? De gemeente doet het via maatschappelijke aanbesteding. Bedrijven en maatschappelijke organisaties worden verleid om verantwoordelijkheid te nemen in het publiek domein. Nieuwe aanbieders krijgen de kans om in te spelen op vragen die zich aandienen bij de gemeente. Die aanbesteding werkt alleen als de aanbieders weten in welke richting  de gemeente koerst en welke spelregels gelden bij het aanbesteden. En de vraag is of dat het geval is.

We weten nog niet welk diensten worden ingekocht. Wat er ook uitkomt, het zal én voor de inwoner én voor de aanbieder gepaard gaan met onzekerheid. Is er wel vraag naar de ingekochte diensten? Welke gevolgen heeft de jaarlijkse evaluatie  voor inwoner én aanbieder? Sluiten aanbod en vraag op elkaar aan? Hoe beoordeel je dat zonder duidelijke criteria?

De organisatie moet zo gaan werken dat de kracht wordt gestimuleerd om de samenleving zelf dingen te laten oppakken. Het college investeert  in dat anders werken. Het hoopt zo de opgelegde kortingen op te vangen. Het doel is helder maar de weg er naar toe is niet zonder obstakels. Het bedrag dat we moeten bezuinigen is een schatting. We staan met dat anders werken nog maar aan het begin. Er is nog geen duidelijk beeld van de structuur van het nieuwe sociale gebouw en de gevolgen ervan voor het huidige.

‘WeHelpen” ontvangt jaarlijks € 20.000,- .De ‘ouderwetse’ vrijwilligersorganisatie Hulpdienst voor elkaar krijgt € 575,-. Blijkbaar geeft het college voorkeur aan een anonieme, digitale vorm van nabuurschap boven georganiseerd vrijwilligerswerk. De eerste resultaten van WeHelpen zijn niet bemoedigend. Het  risico is levensgroot dat kwetsbare inwoners in de kou blijven staan.

De besturingsfilosofie.

Weet u het nog? De gemeente moet loslaten in verbondenheid, de gemeente moet de kracht stimuleren om de samenleving zelf dingen te laten oppakken. De afgelopen maanden zagen we echter voorbeelden van los laten voordat die kracht was gestimuleerd.  Loslaten zonder verbondenheid! De cultuurvisie,  het centrumplan Doorwerth en de uitvoering van de Sportnota zijn er voorbeelden van. Loslaten in verbondenheid is wat anders dan over de schutting gooien en denken dat het wel goed komt. De gemeente moet het (financieel) ook mogelijk maken dat er kan worden losgelaten.

De gemeente zou meer gaan regisseren en minder uitvoeren. Is het dan logisch dat de gemeente uitvoeringstaken gaat oppakken? Met name in het sociale domein?

Dorpscentra.

Halverwege de rit van dit college is er nog niet echt veel ten goede veranderd in de centra van Renkum en Oosterbeek. Er is zelfs sprake van achteruitgang. En dan hebben we het niet alleen over de groeiende leegstand. Aan onderzoeken heeft het niet ontbroken maar hoe we het gaan aanpakken weten we niet.

Onze fractie vroeg het college of het aan de slag is gegaan met een ‘retailagenda’ met als doel de oplopende leegstand tegen te gaan en bestaande winkelgebieden gezond te houden. Het antwoord was teleurstellend; het sluiten van een retaildeal is nog niet aan de orde. Wanneer dan wel? Blijft het orkest doorspelen tot de Titanic is gezonken? Zou met name op dit punt de gemeente niet de regie moeten nemen?

Tenslotte nog een enkele opmerking over de Voorjaarsnota. We constateren dat het beeld, ook na verwerking van de meicirculaire, niet onverdeeld gunstig is. Er is nog wel wat werk aan de winkel wat betreft de taakstellingen en er dreigen nieuwe tegenvallers.

Als je het voorgaande positief benadert, zou je het beleid ambitieus kunnen noemen. Als je het realistisch benadert dan……….zou je er bijna slapeloze nachten van krijgen.

Aan de slag dus college. Doe er wat aan! En zorg daarbij voor de juiste balans tussen financiële en inhoudelijke degelijkheid van het gemeentelijke beleid.