Bijdrage Richard van Oosterwijk tijdens de commissie inwoners van 2 februari 2016 inzake MUP verkeer 2016-2020
Voor ons ligt het Meerjaren Uitvoerings Programma verkeer 2016-2020. Onze fractie heeft met belangstelling dit programma gelezen. Wij zijn tevreden met de grote lijnen van het programma en hebben begrip voor de gemaakte keuzes en prioriteiten. Het bewust naar voren halen of iets naar achteren schuiven van sommige plannen is logisch en voor iedereen te begrijpen. Complimenten zijn hier zeker op zijn plaats. Het is goed te constateren dat door de extra beschikbaar gestelde middelen het mogelijk is veel meer projecten uit te voeren.
Vallen er dan geen vragen of opmerkingen bij dit MUP te maken? Zeker wel, al zijn dat slechts kleinere punten van aandacht.
Ik zal er een aantal noemen. Pagina 14 onder A3 wordt gesproken over het verbeteren van met name de fietsveiligheid op de Weverstraat. Volgens onze fractie is het zinvol om hierbij ook te kijken naar de situatie boven aan de Van Toulon van der Koogweg, om precies te zijn het beklinkerde wegdeel tussen de Vredebergkerk en de Utrechtseweg. Dit wegdeel sluit aan op de Weverstraat en is voor fietsers ook niet veilig te noemen. Fietsers richting de Utrechtseweg moeten slalommen tussen op de rijbaan geparkeerd staande auto’s en de hobbels en kuilen in de weg. De kans om dit samen met de Weverstraat te verbeteren zou in onze ogen gepakt moeten worden.
Als tweede wil ik stilstaan bij de parkeersituatie op Sportpark de Bilderberg in Oosterbeek. De collega’s van GB hebben hier meermaals terecht aandacht voor gevraagd. Door het toenemende aantal sporters en supporters is hier op veel zaterdagen tussen 9 en 14 uur sprake van een parkeer- en verkeersinfarct, voor hulpdiensten is het sportpark dan praktisch onbereikbaar. Is er na oktober 2015 contact geweest tussen medewerkers van de gemeente en gebruikers van het sportpark om over de situatie te spreken? Wat zijn de wensen van de gebruikers? Met een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen ben je er in onze ogen nog niet. Dit zal samen moeten gaan met bijvoorbeeld het inzetten van verkeers- en parkeerregelaars (dat werkt in Wageningen en Duiven zeer behoorlijk) en een mentaliteitsverandering bij de gebruikers die het sportpark met de auto bezoeken. Wij hebben vastgesteld dat op het bestaande parkeerterrein meer auto’s passen als men netjes in de vakken parkeert, te vaak zie je nog 4 auto’s op 5 plekken staan. In de eerder genoemde gemeentes wordt daar door de regelaars op gewezen. De gebruikers kunnen de eigen leden nog meer aansporen het park per fiets te bezoeken of nog meer te gaan carpoolen. Kortom, met het beschikbaar stellen van € 50.000,- voor aanpassing van het parkeerterrein en een betere ontsluiting van het sportpark red je het niet. Hoe wordt er omgegaan met sancties tegen de overtreders? Kom je er met het simpelweg uitschijven van een bekeuring? Het park moet voor bezoekende clubs/sporters wel gastvrij blijven!
Voorzitter, wij willen graag stilstaan bij de situatie op de Utrechtseweg ter hoogte van Mariëndaal. Wanneer worden de geplaatste verkeerslichten in werking gesteld? Een jaar zonder functie komt op ons nogal vreemd over als je regelmatig bijna aanrijdingen ziet.
Tot slot een vraag, hoe staat het met de snelfietsroute? De informatie tijdens een dorpswandeling was niet zo positief te noemen i.v.m. de te verwachten uitvoeringsproblemen. Hoe staat het er op dit moment voor?