Antwoorden van het College op onze vragen over de bezorging van Hoog & Laag
De afgelopen maanden zijn door onze fractie van diverse bewoners klachten ontvangen over het onregelmatig, dan wel in het geheel niet bezorgen van de Hoog en Laag. Deze bewoners geven aan bij de uitgever van de Hoog en Laag geen gehoor te krijgen voor hun klachten. Op het ingevulde klachtenformulier wordt niet gereageerd en telefonische klachten worden afgedaan met de mededeling dat het weekblad ook via internet is in te zien en bij de gemeente en veel lokale retailers is af te halen.
Men kan van mening zijn dat het hier om irrelevant item gaat daar waar sprake is van een gratis periodiek. De klagers wijzen er ons inziens echter terecht op dat het een medium betreft waar de gemeente, zij het gedeeltelijk, verantwoordelijkheid voor draagt omdat de gemeente wekelijks een of meerdere pagina’s van dit periodiek vult met gemeentelijke informatie en of officiële aankondigingen. En omdat nog steeds niet alle inwoners beschikken over een internetaansluiting dan wel niet in de gelegenheid zijn de Hoog af te halen, blijven deze inwoners dus verstoken van deze relevante informatie.
Tot op heden komt de gemeente deze groep inwoners niet tegemoet. Op de site van de gemeente staat over de Hoog en Laag de volgende mededeling: “Heeft u de Hoog en Laag niet ontvangen? Neem dan contact op met uitgeverij BDU via telefoon (088) 01 09 801. U kunt ook het online bezorgklachtenformulier invullen.”
Om die reden stelt de fractie van de PvdA het college de volgende vragen:
- Zijn er door de gemeente met de uitgever van de Hoog en Laag prestatieafspraken gemaakt over de bezorging van de Hoog en Laag?
Antwoord:
Ja, er zijn inderdaad prestatieafspraken gemaakt met uitgever BDU.
- Indien ja, welke?
Antwoord:
BDU garandeert bezorging voor 98%. Dat betekent dat wekelijks bij 2% van de huishoudens de Hoog en Laag niet bezorgd hoeft te zijn om binnen de prestatieafspraken te blijven. Uitgaande van circa 15.000 huishoudens, betekent dit dat 300 huishoudens (is 2%) de Hoog en Laag niet gehad moeten hebben én hierover een klacht hebben ingediend bij BDU.
- Indien ja, voldoet de uitgever van de Hoog en Laag aan de gemaakte prestatieafspraken?
Antwoord:
Wij hebben herhaaldelijk evaluatiemomenten met betrekking tot de samenwerking en de gemaakte afspraken. Wij hebben van de uitgever een recent klachtenoverzicht ontvangen. Hieruit blijkt dat er in 2015 in totaal 1063 klachten zijn binnengekomen en geregistreerd. Dat is een gemiddelde van twintig klachten per week. Deze cijfers tonen aan dat de uitgever hiermee ruim binnen die marge blijft en dus voldoet aan de gemaakte afspraken.
- Indien het antwoord op vraag 3 neen is, bent u bereid de uitgever van de Hoog en Laag met nadruk te wijzen op het nakomen van de gemaakte afspraken?
Antwoord:
Ondanks dat BDU voldoet aan de gemaakte afspraken voeren wij nadrukkelijk het gesprek over de bezorging en de mogelijkheden om deze verder te verbeteren.
De verkoopleider van BDU zegt hierover: “Naar aanleiding van de recente berichten omtrent de bezorging van Nieuwsblad Hoog en Laag zijn we hard aan de slag gegaan. Los van het feit dat wij klachten betreuren, is het goed dat we daar inzicht in hebben. Dan kunnen we het oplossen. Wij weten namelijk precies welke bezorgers in welke wijk lopen en kunnen hierop sturen als er klachten binnenkomen.”
BDU is actief in het bedenken van manieren om hun bezorgers hun werk goed te laten doen. Zo zetten zij onder meer incentives in.
- Bent u het met onze fractie eens dat het onwenselijk is dat groepen inwoners geen kennis kunnen nemen van officiële gemeentelijke aankondigingen?
Antwoord:
Ja, dat is onwenselijk. Als gemeente hebben wij in sommige gevallen de plicht een besluit te publiceren in een huis-aan-huiskrant, zoals de Hoog en Laag. Wij hebben echter geen plicht de Hoog en Laag te bezorgen bij inwoners. Dat is aan de uitgever, BDU. Meer dan herhaaldelijk de klachten aan BDU doorgeven, kunnen wij als gemeente niet doen.
Wij zijn ons ervan bewust dat de Hoog en Laag een belangrijk communicatiemiddel is dat veel inwoners bereikt en doen er alles aan het Gemeentenieuws, inclusief de officiële bekendmakingen, breed kenbaar te maken. Als bezorgklachten binnenkomen bij ons Servicepunt geven wij dit altijd door aan onze contactpersoon bij BDU. BDU registreert die klacht en speelt dit vervolgens door naar de verspreider met het verzoek deze klacht op te lossen.
- Indien ja, op welke wijze gaat u deze groepen inwoners in de gelegenheid stellen kennis te nemen van de officiële aankondigingen?
Antwoord:
Op onze gemeentelijke website publiceren wij wekelijks op woensdagochtend het Gemeentenieuws en de officiële bekendmakingen. De bekendmakingen zijn te vinden op: http://www.renkum.nl/Bestuur/Actueel/Bekendmakingen. Als deze online staan, melden wij dit ook op Twitter (@Gem_Renkum) aan onze volgers met een verwijzing naar onze website. Bovendien is de Hoog en Laag wekelijks af te halen bij het gemeentehuis, maar ook op andere locaties in de gemeente, namelijk:
- Stationswinkel, Parallelweg 5, Wolfheze
- Bilbliotheek Renkum, Europalaan 58, Renkum
- Plus Renkum, Wilgenpas 15, Renkum
- Spar Heelsum, Utrechtseweg 43 -45, Heelsum
- Readshop Doorwerth, Van der Molenallee 115, Doorwerth
- Boekhandel Meijer en Siegers, Utrechtseweg 208, Oosterbeek
- Bibliotheek Oosterbeek, Generaal Urquhartlaan 1 Oosterbeek
- Grand Cafe, Raadhuisplein 2, Oosterbeek
- AH Oosterbeek, Pastoor Bruggemanlaan 1, Oosterbeek
- Coop Oosterbeek, Utrechtseweg 94, Oosterbeek