Door op 27 januari 2016

Wonen en sociale verbinding, een aandachtspunt in Nieuwland, Oosterbeek

Op zaterdag 23-1-2016 zijn we met 9 PvdA leden bewoners van de wijk Nieuwland in Oosterbeek gaan bezoeken. Het doel van bezoeken van het Ombudsteam aan bewoners van een wijk is vooral veel luisteren naar wat er speelt. Het Ombudsteam bestaat uit ‘gewone’ PvdA leden aangevuld met raadsleden en bestuursleden. Bij elk wijkbezoek zijn er weer actiepunten voor Raadsleden maar ook helpt het wijkbezoek bij zicht krijgen op wat er werkelijk speelt.

Grote tevredenheid
Veel ‘Nieuwlanders’ zijn tevreden over hun wijk. Ze kennen elkaar, zijn tevreden over hun woonsituatie en over het beleid van de gemeente van de afgelopen jaren. Maar naast deze tevredenheid is er ook zorg met name over het woningtoewijzingsbeleid en sociale verbinding. Het buurtcomité is een goed bewonersinitiatief, ze proberen de sociale cohesie in de wijk te bevorderen met buurtbarbeques en het onderhouden van Bato’s park met een stel mensen.

Wonen in Nieuwland
Nu de voormalig ‘bejaardenwoningen’ niet meer uitsluitend aan ouderen worden toegewezen ontstaat er wel een andere sfeer in de wijk. Er is een nogal bonte samenstelling in de buurt met daardoor hele verschillende behoeften: Ouderen, jonge stellen die allebei werken en kinderrijke gezinnen. Ook troffen we een gezin, met baby op komst, dat woont op de éénkamerflat Johan Friso, zonder uitzicht op een ruimere woning. Het lang (7 jaar ingeschreven) moeten wachten op een sociale huurwoning is voor deze (en vele anderen) écht een probleem. In een andere flat vonden we maar liefst drie kinderrijke gezinnen op één galerij woonden. Zeer begrijpelijk dat andere bewoners last hadden van geluidsoverlast, want de oude flats zijn zeer gehorig. De gehorigheid van de flats is sowieso een veelgehoorde klacht: de gehorigheid van de flats, dat veroorzaakt ook gedoe tussen bewoners. De fractie gaat hier aandacht voor vragen.

Straat en verkeer
Verder hebben we opmerkingen gehoord over het verkeer, zoals de onduidelijke voorrangssituatie bij de Johan Frisoflat, daarover gaan we in gesprek met de ambtenaren in het gemeentehuis. De veelgehoorde klachten over hondenpoep moeten ook bespreekbaar worden gemaakt in de wijk.

Gelrepas en communicatie
Sociale regelingen, zoals de Gelrepas, zijn niet altijd makkelijk te snappen. We hoorden twee keer dat de oude Renkumpas toch veel fijner was. Je kon makkelijk overzien waar je recht op hebt, de Gelrepas is veel meer uitzoekwerk op een lastig leesbare site. We gaan dit aankaarten.

Werk aan de winkel
Daar waar mogelijk stelt de Raadsfractie vragen over bovengenoemde onderwerpen of gaat er op een andere manier mee aan de slag. Zo krijgt een vraag van inwoners ’handen en voeten’ en kan de PvdA concrete problemen van Renkummers oplossingen.

2 april meegaan?
Vermoedelijk bezoeken we 2 april weer een aantal straten in de gemeente Renkum. Bent u PvdA lid en wilt u meegaan op buurtbezoek? Dat stellen we zeer op prijs. Laat het ons weten.

Contact?
Zijn er zaken die u onder de aandacht van het ombudsteam wilt brengen mail dan met Ombudsteamrenkum @gmail.com of bel 06 44915026