Kan jouw initiatief een financiële ondersteuning gebruiken?

21 februari 2019

Wil je steun van het Peltfonds voor jouw activiteit of initiatief? Dien dan een verzoek in voor een financiële bijdrage.

De PvdA-afdeling Renkum beschikt over een bescheiden fonds waaruit zij elk jaar jaarlijks € 2.500,- beschikbaar stelt voor activiteiten en projecten van bewoners, clubs of organisaties die het welzijn van de inwoners van de gemeente Renkum in de breedste zin ten goede komen. Het kan gaan om activiteiten op sociaal, cultureel of sportief gebied.

De naam van het fonds is afkomstig van de heer Pelt die in de jaren ’20 van de vorige eeuw een meubelfabriek aan de Jan van Embdenweg stichtte. Hij was een sociaal voelende idealist die zijn werknemers al een achturige werkdag bood voordat dat wettelijk verplicht was. Hij bood hen ook winstdeling aan en bouwde voor hen een badhuis en een zaal voor cultuur en ontspanning: het huidige zalencentrum Lebret.

Vlak daarbij bood hij aan de voorgangers van de PvdA en van het FNV gratis een stuk grond aan waar zij voor hun activiteiten een clubhuis konden bouwen. Toen deze grond werd verkocht aan omwonenden bleef er een bescheiden bedrag over. Op basis hiervan heeft de plaatselijke PvdA het Peltfonds ingesteld om ieder jaar initiatieven en activiteiten te sponsoren die het samenleven in de gemeente Renkum ten goede komen.

Wil je met jouw initiatief of activiteit in aanmerking komen voor een bijdrage uit het Peltfonds, dan kun je een daartoe bestemd formulier aanvragen door een e-mail te sturen naar de secretaris van het Peltfonds. klik hier om te mailen

Je krijgt het formulier dan toegezonden, dat uiterlijk op 25 maart 2019 weer in ons bezit dient te zijn.
De aanvraag moet altijd vergezeld gaan van een financieel overzicht van het bedoelde project. Daarin moet ook duidelijk worden welke initiatieven je zelf hebt genomen om aan financiering te komen.
De Peltfondscommissie zal bij elke aanvraag nagaan of:
– de aanvraag past in de doelstelling van het Peltfonds zoals boven aangegeven;
– de aanvragers niet redelijkerwijs aan extra middelen kunnen komen door een beroep te doen op leden, donateurs of deelnemers;
– er redelijk vertrouwen kan bestaan in de levensvatbaarheid van de activiteiten.

Aanvragers krijgen altijd een schriftelijke reactie van de Peltfondscommissie.

De Peltfondscommissie zal in de week na de deadline een beslissing nemen over de aanvragen en de beslissing schriftelijk aan de indieners meedelen. Wij zien de aanvragen met belangstelling tegemoet.

Commissie Peltfonds PvdA Renkum
Ysbrand de Haan